Tubi valves nederland nieuws & events

 

Kogelkranen met zachte polymeerzittingen worden gebruikt waar een goede afsluiting van de stroming vereist is. Dit uitstekende afsluitvermogen van polymeerzittingen gaat gepaard met een negatieve servicebeperking bij hoge temperaturen. Alle kogelkranen met zachte zitting kunnen werken bij maximale temperaturen die worden bepaald door de zitting- en afdichtingseigenschappen. In het geval van een brandincident op de locatie/fabriek waar deze kleppen zijn geïnstalleerd, zal dit resulteren in het smelten of verdampen van de zittingen, wat leidt tot enorme lekkages van pijpleidingen. Om een dergelijke gebeurtenis te voorkomen, zijn brandveilige kogelkranen geïntroduceerd. Deze kogelkranen hebben extra secundaire zittingen, die een rol gaan spelen wanneer zachte zittingen smelten door hitte, veroorzaakt door brand. Het grootste deel van de lekkage wordt opgevangen als de brandveilige kogelkraan zich ten tijde van de brand in gesloten stand bevindt. Dergelijke kogelkranen worden gecertificeerd als brandveilig na het doorstaan van een test gespecificeerd onder de API 607-norm, wat in feite een norm is voor isolatiekleppen.

Laten we nu onze focus verleggen naar 3-weg kogelkranen. Voor het omleiden van de stroom worden 3-weg kogelkranen gebruikt. Daarom functioneren de 3-weg kleppen als bochten. Het is heel duidelijk dat bochten de vloeistofstroom niet tegenhouden, maar de stroom slechts 90 graden omleiden. Wanneer we de voorwaarden van een brandveiligheidstest toepassen op een 3-weg kogelkraan, zien we dat in het geval van een brand de 3-weg kleppen vloeistof zullen blijven doorlaten. De polymeerzittingen zullen smelten als gevolg van de temperatuur, maar het aanbrengen van een secundaire metalen zitting maakt een 3-weg kogelkraan niet brandveilig.

Sommige fabrikanten van 3-weg kogelkranen leveren bij hun kranen een brandveilig certificaat. De enige manier waarop een brandtest kan worden uitgevoerd op een 3-weg kogelkraan is door één uitlaat af te sluiten en de andere twee poorten te gebruiken voor het onder druk zetten en voor lektesten. Deze opstelling bootst echter niet de feitelijke gebruiksomstandigheden na waarbij het afsluiten van één poort niet mogelijk is. Zoals hierboven beschreven, moet één poort onder normale werkomstandigheden de doorgang van vloeistof blijven toestaan. De opstelling voor een brandtest door één uitlaat af te sluiten, test wel de brandveiligheid van de secundaire zitting aan de gesloten zijde, maar voldoet niet aan de voorwaarden van de API 607-norm.

Er is nog een uniek probleem in het geval van een 3-weg L-poort kogelkraan waardoor een succesvolle brandveiligheidstest niet mogelijk is. Bij een 2-weg afsluiter heeft de kogel in de klep de mogelijkheid om naar de stroomafwaartse zitting te drijven wanneer er druk wordt uitgeoefend. Deze eigenschap wordt tijdens de brandveiligheidstests tot het uiterste benut. Zodra de primaire polymeerzittingen zijn vernietigd, blijft de bal onder druk naar de secundaire metalen zitting drijven en dicht de mogelijke lekkage af. In het geval van een L-poort 3-wegbal vindt het zweven van de bal echter slechts in één richting plaats. Als de klep 90 graden wordt gedraaid, is er geen sprake van zweven van de bal. Tijdens de brandveiligheidstest van een 3-weg kogelkraan met één uitlaat gesloten, wordt de kogel zo opgesteld dat deze richting de metalen zitting kan drijven. De klep in deze configuratie kan de “brandveilige test” doorstaan. Als de kogel echter 90 graden wordt gedraaid, zodat er geen drijven mogelijk is, zal de klep zeker niet door de brandveiligheidstest komen. Wat dit betekent is dat de brandveiligheidstest wordt uitgevoerd om het gemak van de fabrikant te dienen, omdat deze slechts in één mogelijke configuratie kan slagen.

Elke kogelkraan kan de brandveiligheidstest alleen doorstaan als er voldoende druk in de klep is opgebouwd om de bal te laten zweven en lekkage tot een minimum te beperken. De brandveiligheidstest moet de werkelijke werkomstandigheden nabootsen, aangezien de klep een catastrofe tijdens een brandincident moet voorkomen. Als zich toch een brand voordoet, moet een 3-weg kogelkraan de vloeistofstroom naar één poort blijven toelaten. Dit voldoet niet aan de eisen van de norm. Het kan de stroom naar de gesloten poort toestaan of verhinderen, afhankelijk van of de kogel zich in zwevende of niet-zwevende configuratie bevindt op het moment van het incident. Dus zelfs als iemand zou beweren dat de klep de stroom door de gesloten poort tijdens een brand tot een minimum beperkt, blijkt uit de bovenstaande informatie dat de klep slechts in 50 procent van de gevallen veilig kan werken bij brand. Geen enkele standaard of technische praktijk kan een product als conform certificeren als het de helft van de tijd niet aan de eisen voldoet. Daarom kunnen 3-weg kogelkranen niet brandveilig zijn.